Koska minä
sanon niin.
28.4.2021 7.05.50
”Tee
niinkuin minä sanon, älä niin kuin minä teen!” Tuo lause kulki kasvatuksen
ohjenuorana meidän nyt mummoikäisillä, eli tällä uudella termillä saottuna,
riskiryhmäläisillä.
Pohjalainen anoppi
kasvatti perillisensä tiukalla kurilla , tapoja tuli noudattaa.Katsottiin
silmiin, kun tervehdittiin, kumarrettiin kuin linkkuveitsi itseä esitellessä,
sanottiin kädestä pitäen päivää.Kammattiin tukka, jos sitä oli ja pantiin
parasta päälle kylään mennessä.Ja ennen kaikkea, noudatettiin pöytätapoja.
Mitä tarkoittaa ”pöytätavat”? Vilkaisen seinälle,
jossa Appi katselee minua tiukalla silmällä, hän ikäänkuin vastaa kysymykseeni osoittamalla vieressä olevaa kuvaa, siinä ollaan ruokapöydän äärellä Anopin kanssa
.Ja minä teidän , että pöytä on iso, osallistujina on lapset ja heidän perheensä.Tilaisuus on syntymäpäiväjuhla Aulangolla ja pöydässä istuvat kaikki hyvin kurinalaisesti, käyttävät lautasliinaa ja osaavat nostaa maljan.Tuossa Appi sanoo minulle, että sitä se tarkoittaa, sitä, että voimme mennä pöytätapoinemme minne tahansa ja kenen kanssa tahansa ja olla varmoja , että lapset ja aikuiset osaavat käytöstavat.Siis pöytätavat.
Minun äitini katselee myös tuolta seinältä,
mutta mitä minä muistan pöytätavoista keskisuomalaisessa ruokapöydässä?! Enpä juuri mitään , niitä ei ollut. Ruoka pantiin pöytään, se söi kuka oli paikalla, yhteinen ruokahetki luultavasti on yritetty saada juhlapyhinä, vaikka sellaista ei ole jäänyt mieleen.Nälkää sisarusparvemme ei ole nähnyt, mutta eipä ole pöytätavoista traumaa karttunut, ruoka oli tarkoitettu vatsan täytteeksi ja sellaisena myös taisi toimia.Veistä ja haarukkaa jokainen oppi kuitenkin käyttämään ja kuorimaan perunat.
Pohjalainen
mies ja keskisuomalainen vaimo kasvattivat seuraavan sukupolven Anopin
ulottumattomissa, pöytätavat opittiin, mutta niiden noudattaminen jäi suurempiin
tilaisuuksiin kuin päivittäinen vatsan täyttäminen.Yhteisessä pöydässä
istuttiin harvoin,kukin nautti ruokansa oman aikataulunsa mukaan ja yleensä
vielä oman ruokamieltymyksensä mukaan.Niin se meni muuallakin, luulisin.Tilaisuuksia
pöytätapojen noudattamiseen oli sen verran usein, että tavat kyllä pysyivät
hallussa.
Seuraavan
sukupolven aikana maailma muuttui, tuli pitserioita ja hampurilaispaikkoja, oli
helppo mennä ”ulos” ruokailemaan.Ravintolan jäykkyydestä siirryttiin
itsepalveluun ja jonkin ajan kuluttua nuokin tavat muuttuivat niin arkisiksi,
että edes sitä veistä haarukkaa tuskin tarvittiin!
Jaksettiinko
sitten enää opetella kotona niitä pöytätapoja? Käyttikö kukaan enää
lautasliinaa, lasia, ei mukia, veistä ja haarukkaa, ei lusikkaa?! Arkiruokailu
muuttui kiireiseksi vatsan täyttämiseksi, ei siinä töihin kiirehtivä äiti tai
isä jaksanut vahtia lapsen pöytätapoja, joten niitä ei tullut.
Opettaako
koulu?! Tuskin, sillä eihän lasta saa enää ohjata komentaen ja ilman komennusta
nykylapsi kyseenalaistaa koko komennuksen, kysymällä miksi ja siihen ei riitä
vastaus, että ”koska minä sanon niin!”
Näitä tulin
pohtineeksi jutellessani vanhimman kanssa lasten kännykän käytöstä. Kylässä oli
pari kymmenvuotiasta, joista toinen oli saanut itselleen kännykän, sillä seurauksella, että se oli kädessä koko ajan,
nykyajan mukaisesti. Tyttäreni otti kännykän pois, sanoi, että ”Minun talo,
minun tapa.”Mulkaisun jälkeen lapsi hyväksyi asian ja elämä jatkui leikkien ja
muita asioita touhuten. ”Minun talo, minun tapa” ei taida onnistua enää tässä
Suomen kaltaisessa maassa, jossa lapsella on oma tahto, jota hänet on opetettu
halitsemaan, kyseenalaistamaan vanhemman
ihmisen mielipiteet. Oikeutetut perustelut tarvitaan ja sepä onkin sitten se
vaikea juttu, sillä nyt tullaan siihen käytännön tosiasiaan, että ”älä tee niinkuin minä teen,
vaan niinkuin minä sanon!” Ja sehän harvemmin onnistuu.
Juttelin
kolmasluokkalaisen kanssa koulupäivästään ja ensimmäinen kommentti oli, että
koulu on tylsää! Hiukan ihmeissäni kyselin syytä moiseen ja tulihan se sieltä
kuin varkain:” Ella laittoi punaista, vaikka minä en tehnyt mitään.” Muistan
vieläkin tuon tunteen omalta kouluajaltani liki samanikäisenä, sen
epäoikeudenmukaisuuden, joka todella tuntui niin väärältä! Ja jota ei koskaan
selvitetty. Ihan varmasti vilkas kaveri on tehnyt punaisensa eteen montakin
juttua, mutta ei se auta, jos juuri tämä kerta oli se epäoikeudenmukainen.Siksi
koulu nyt tuntui tylsältäja kaveri mietti koko opettajan komentelun
tarpeellisuutta! Kyselin sitten lisää, oliko edes jotain kivaa tapahtunut,
olisihan ollut, urheilussa oli jalkapalloa.Mutta, Opettaja pyysi antamaan tilaa
toisille ja olemaan ”hitaampi pelaaja”, sillä toiset eivät pelanneet
jalkapalloa edistyneissä kuin tämä koululainen! Ärsytti. Samalla muistin erään
toisenkin tilanteen,kyselin musiikkitunneista. ”Siellä lyödään käsillä tahtia
ja minä en tajua yhtään mitään!” Ihmettelin ja
sanoin , että mene pianon ääreen ja soita, sieltä ne samat löytyy! ”
Joo, meidän luokassa on piano ja sitä ei saa soittaa!”
Ollaanko
taas samassa tilanteessa kuin muinoin, eli tasapäistämisessä! Luin juuri
lastenystävä Tommi Hellstenin sanoja, jotta jokainen lapsi tarvitsee
onnistumisen mahdollisuuksia, jokainen on jossain hyvä ja siinä, missä lapsi on
hyvä, se pitää ottaa käyttöön , muuten lapsen innostus muuhunkin oppimiseen
kuihtuu. En väitä, että näin olisi tapahtumssa tämän koululaisen kohdalla,
mutta eipä tuota innokkuutta koulunkäyntiä kohtaan ole näkyvissä. Kuvaamataito
oli ennen tosi hauskaa, nyt ei ja läksyt koostuvat pääasiassa minuutin
kestävistä matikantehtävistä, joita opettaja ei tarkista, joten ei ole väliä,
millaista jälkeä kynällä tekee! ”Ella kyllä ymmärtää harakanvarpaat, vaikkei
toiset ymmärräkään, ei sillä ole väliä!” Niin, että ei kai sitten! Tässä vaan
yksi riskiryhmäläinen miettii, minne menet tämän ajan koulu!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti