Kerrankin
hyvä, että en päässyt kirjoittamaan heti blogiani, nyt siitä tulee huomattavasti
tyynempi juttu.
Tänään oli
siis konserttipäivä. Susanna Mälkin jäähyväiskonsertti ja sen hän oli päättänyt
suorittaa oikein kunnolla, johtaa 92 minuuttisen Mahlerin sinfonian!
Siinähän ei
ole väliaikaa, tämä yksi lause on tärkeä sinfonian kokemiselle. Koko suuri
orkesteri on valjastettu käyttöön, samoin Helsingin kamarikuoro, mezzosopraano
Victoria Karkacheva ja vielä Cantores minores-kuoro. Upealta kuulostaa, eikö
totta?!
Orkesteri soittaa koko volyymillä kaunista –ja posauttaa sen kesken korvia vihlovalla kirskunalla, jatkaa yhtä suurella volyymillä, rämisee ja paukkuu. Väsymättä Mälkki johtaa tunti kuusitoista minuuttia ja koko tämän ajan solisti-Victoria
istuu tuolilla hänen edessään, ilman vesilasillistakaan, nousee ylös ja laulaa kaunilla metzollaan noin kymmenen minuuttia, se on sitten siinä. Orkesteri soittaa satumaisen kaunista kunnes taas räsähtää, sinne meni sekin tunnelma.
On kulunut tunti ja kaksikymmentäseitsemän minuuttia, pienet valkokauluksiset laulajat nostetaan ylös, samoin kuoro. Poikien lauluosuus oli viitisen minuuttia, se hukkui orkesterin pauhuun, samoin melkein kävi kuorolle. Kaikki jäivät seisomaan, joten odottelin uutta laulun osuutta, mutta sittenpä yksi kuorolainen sai seisomisesta tarpeekseen ja istahti. Kohta istahti varoen toinen, kolmas ja jokainen vuorollaan, ei siis yhtä aikaa. Yksi pieni poika oli uskaltanut kurkistaa suorasta rivistä kuoroon päin ja huomasi, jotta siellä se yksi istahti! Mikäs siinä, hänkin istui. Rohkeaa istujaa seurasi poika jos toinen perään, hyvin varoen, kuin olisi tullut käsky istua kuin laineita tuoden. Lopulta istuivat sekä kuoro että pojat.
Minut
valtasi kiukku ja viha. Tämän Mahlerin on täytynyt olla sadisti ja naisvihaaja!
Komentaa nyt lapset istumaan hiljaa penkeissään puolitoista tuntia, eikä edes
päästää heitä laulamaan kuin sen vaivaisen viisminuuttisen! Ja naisviha, sehän
oli ilmiselvää, istuttaa laulajaa yli tunnin tuolilla ja laulattaa
varttitunnin!? Samaan sadistiseen linjaan oli nyt Mälkki lyöttänyt itsensä, hän
varmaan ajatteli, jotta kun minä nyt lähden, annetaan niille kunnon annos ja
annetaan se vielä oikein kovaa!
Kansa
tykkäsi, muutama tuttu tyrmäsi, mies tykkäsi. Ehkä se olikin taas sitä miesten
musaa, rajua ja mahtavaa. Oli miten vain, minua säälitti pienet pojat.
Konsertti ei olisi musiikillisesti kuinkaan häiriintynyt, jos keskellä olisi
ollut pieni tauko, jolloin kaikki laulajat olisivat voineet saapua saliin. Miten
ihmeessä kymmenvuotiaat pojat on saatu tuohon muottiin!? Tulee mieleen
entisaikojen satujen häijyt konstit ja uhkaukset, että jos ja jos, niin sitten
niin ja niin. Miestä säälitti kaunis nuori laulaja, toki minuakin, iso raha on
vaihtanut kukkaroa, sillä muuten en ainakaan minä olisi hänen hameessaan
moiseen rääkkiin lähtenyt. Ei tarvinnut Mälkinkään lenkille tänään lähteä, oli
se sen verran kova koetus.
Tämä päivä
ei ollut vain Cantores minorelaisille kova päivä, sitä oli pienelle
parivuotiaalle sukulaispojalle, joka joutui tämän yllärimummon kaitsettavaksi
puistossa, kun äitinsä meni lekottelemaan siskon kanssa vauvavauintiin. Ensin
oli kaikki hyvin, sitten ei, äitiä tuli ikävä ja huuto oli katkeamaton. Sitten
tuli uni, kesken keinun.
Että
mummolla on ollut tiukka päivä tänään, hyvin selvitty toki, vaikkakin valkokauluspoikien huono kohtelu survaisi koko konsertin huonoon
moodiin.
Tällainen ilhdutti sekä puistossa että Sanomatalossa. Sentään.
1 kommentti:
Lissu ihmettelee omituista konserttia. Hyvä lukea kokemuksestasi, sillä tuskin kukaan kriitikko huomaisi lasten tilannetta sinun laillasi.
Lähetä kommentti